neděle 9. září 2018

Moravský kras III.

Když jsme opouštěli okolí Blanska, tak jsem si přála navštívit zámek Rájec nad Svitavou. Další místo, kde jsem nikdy nebyla. Zámeček je malý, postavený v klasicistním stylu a nádvoří má styl francouzských zahrad. Bohužel okolí zámku dost chátrá. Zámecký park tvoří převážně stromy. Velikou zajímavostí je zámecké zahradnictví, které se pyšní krásnými kaméliemi. Další zastavení na cestě domů bylo na Novém  hradě. Původně hrad zastavil Václav IV. pánům z Boskovic. Pár let jej vlastnili i Lichtenštejnové. Bohužel jej dobili Švédové a od té doby hrad chátral. Dnes se pomalu obnovuje. Cesta k hradu byla docela dobrodružná, protože jako každý správný hrad i tento ležel na kopci. Dočetli jsme se, že se na hradě pořádá historický jarmark. Mám ráda zříceniny a tajemná místa a tento hrad přesně odpovídal mé romantické duši. Moc se nám na hradě líbilo a vůbec se nám nechtělo zpět k autu. Někdy jsem ráda, že máme auto a člověk během několika hodin vidí víc. Chtěli jsme se zastavit v Staré huti u Adamova, ale byla polední pauza, takže jsme se prošli kolem a jeli dál. Osud tomu nejspíš chtěl, protože jsme neplánované stihli prohlídku jeskyně Výpustek. Historie této jeskyně je docela dost zajímavá. Ke konci druhé světové války zde měli Němci ukrytou továrnu na výrobu leteckých motorů. Aby byla výroba přesná, museli jeskyni vytápět. Takže zde postavili kotelnu a rozvody topení, které se v jeskyni nachází dodnes a kdyby byla funkční kotelna, tak by fungovalo i topení. Z normálních osmi stupňů vytápěli jeskyni na 21. Bohužel na sklonku války továrnu zničili a tím poničili i krápníkovou výzdobu. Díky velký prostorům jeskyni využívala československá armáda. Byl zde vybudován protiatomový kryt, kde mohlo přežít až 250 osob. Dnes je v prostorách krytu muzeum a některé místnosti jsou zachovány v původním stavu. Musím říct, že jsem o tom neměla nejmenší tušení, takže mě prohlídka moc zaujala. Poslední zastavení na cestě domů patřilo kostelu v Křtinách. O jeho monumentálnosti jsem už mockrát četla, ale nikdy jsem neměla možnost navštívit. Barokní kostel byl postaven podle návrhu Santiniho a zdobí jej velké množství nádherných fresek. Návštěvou kostela v Křtinách jsme putování po Moravské krasu zakončili. Rija









4 komentáře:

  1. Paní Rijo, krásné povídání i hezké fotky. Je ta naše zemička hezká a je zde spousta památek. Mějte se krásně a jak bude čas, zase něco krásného napište . Olina

    OdpovědětVymazat
  2. Nádherná místa :) Nový hrad znám z nějaké pohádky :)
    Měj se krásně, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla to pohádka Sněžný drak. Nedávno ji vysílali v televizi. Viděla jsem ji jen okrajově, ale to nádvoří jsem poznala hned.

      Vymazat
  3. Hi
    It is very nice article to read and i like this. Thank you for sharing this wonderful idea to us
    Have a nice day
    Give more ideas and article about this
    Thank you
    hotmail.com sign in
    hotmail email

    OdpovědětVymazat