středa 19. září 2018

Houba kam se podíváš

Krásný a pohodový večer. Původně jsem chtěla psát úplně o něčem jiném, ale zážitky z pondělí a úterý zasunuly prvotní myšlenky do pozadí. Ačkoli to tak ráno nevypadalo, vyklubal se z pondělí krásný slunečný den. Když jsme před šestou ráno vyjížděli do práce, tak bylo 10 stupňů a jak padla velká rosa, bylo docela chladno. Pondělí moc nemusím, protože vstávám brzo a po víkendu jsem odpoledne jak přejetá. Ne jinak tomu bylo i v pondělí, cestou z práce. Nad otázkou manžela, zda se pojedeme projet na kole, jsem opravdu dlouze váhala nad odpovědí. Nakonec jsem si řekla, že mi neuškodí, trošku si protáhnout tělo. Manžel navrhl projížďku kolem Dyje přes sousední obec a zpět. Než jsme vyjeli, se jen tak mezi řečí zmínil, že koukneme u Dyje v lesíku, zda rostou houby. Tak jsem se vrátila pro papírovou tašku, ve které jsme právě přivezli nákup. Sice se mi manžel smál, že jsem blázen, když si beru tak velkou tašku na houby. No co kdyby náhodou. Lesík je to moc krásný a plný přírodního materiálu na tvoření. Všude samý žalud, kaštany a úplně náhodou jsem objevila ořešák černý, jehož plody jsou výborné na výrobu různých drobností. Objevila jsem palouček plný ocúnů, no prostě super místo na relaxaci. Zastavili jsem kousek od cesty a nevěřila vlastním očím. Houba kam se podíváš. Nádherné, zdravé suchohřiby. Během 15 minut jsme měli skoro plnou tašku a ujížděli domů, zpracovat úrodu. Až doma nastal problém, doslova nerudovský:- Kam s tím?. Nejsme houbaři, sem tam nějakou houbu sebereme, ale opravdu jen tak pro radost. Vytáhla jsem plata, kde suším bylinky a rozprostřela papíry na sušáky a na stůl a krájela a krájela. V pozdní večerní hodinu, povídá manžel, že než to vše usušíme, tak se doma nepohneme. V takové situaci by se hodila sušička. V úterý dopoledne mi přišel oznámit, že má sušičku v autě. Odpoledne jsme vyrazili opět na houby. Na stejné místo. Z počátku to vypadalo, že nic nenajdeme, ale když už jsem byla rozhodnuta, že jedeme domů, vyšlápla jsem ke kolu a nevěřila vlastním očím. Sušička je v záběhu a sušených hub přibývá. Už se těším, jak si nasuším křížaly na zimu. Po horkém létě se vzpamatovaly i bylinky, tak můžu ještě něco nasušit. Venku pod přístřeškem už to nejde, je moc vlhko. Tak jdu vysypat suché houby a nakrájet novou várku. Ať žije krásný slunečný podzim. Rija


10 komentářů:

  1. Houbičky vypadají moc hezky, to abychom se někdy stavili na bramboračku. :) Marcela

    OdpovědětVymazat
  2. Nás letos zatím houby míjí - než jsme odjeli na dovolenou, tak u nás díky suchu nerostlo fakt nic. No a teď jsme v Černé Hoře, takže na houby jen koukám (cobych s nimi v penzionu dělala)
    Sušička je bezva věc - my už ji určitě "amortizovali" na jablečných křížalách. A loni jsme na tom s houbami byli jako vy a sušička běžela pořád. Suším na ní i bylinky- sobě do kuchyně, švagrové na čaje...
    Hezký den a ať soušička dobře slouží

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, když nepočítám dobu, kdy jsme byli v práci, tak jede celý den. Doufám, že ještě porostou.

      Vymazat
  3. Super. U nás to vypadá podobně. Sotva jsem stačila zpracovat poslední švestku, jsou zase houby. Sušička si v tuhle dobu moc neodpočine :D

    OdpovědětVymazat
  4. Takový nášup hub bych taky ocenila, ale my na ně nemáme štěstí. Asi neumíme hledat, sotva naplníme náš malý košíček.
    Krásné dny, pa.

    OdpovědětVymazat
  5. Jiný rok už by u nás taky sušička byla plná hub. Letos u nás zatím houby nerostou. Manžel je houbař,baví ho to, ale nepřinesl zatím ani jednu. Prostě bylo a je tady stále velké sucho.
    Hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, my nejsme vůbec houbaři. Hrozně rádi se po lese procházíme. Jenže tentokrát nešlo tam houby nechat.

      Vymazat
  6. Ahoj Jaruško, také bych chtěla bydlet nedaleko takového ráje. V okolí Prahy nic a už kolik let. Tak ti jen malinko závidím tu vůni hub a to kouzlo objevení. Měj hezké dny. Iva

    OdpovědětVymazat
  7. Ivy, u nás v takovém množství běžně nerostou. Momentálně je na ně příhodný čas. Sem tam sprchne a pak je teplo. Dnes nad ránem pršelo a celý den svítilo sluníčko a bylo tak akorát. Takže ráno hurá na houby. Dnes jsem vůni hub vyměnila za vůni jablek.

    OdpovědětVymazat