středa 30. října 2019

Berlín

Z Postupimi jsme vyrazili do Berlína, kam jsme dorazili něco kolem půl páté. Myslím si, že je v dnešní době hodně nedoceněná navigace. V tom mumraji křižovatek, aut, cyklistů a chodců, jsme naprosto v pohodě dorazili až do hotelu. Ubytovaní jsem byli kousek od Alexandrova náměstí a televizní věže. Škoda jen, že už se tak brzy stmívá. Na procházku městem jsme vyrazili už za šera. Moc dlouho jsme nepobyli, protože na mě tam bylo moc lidí a hlavně moc cizinců a protože nejsem na takový ruch zvyklá vrátili jsme se po chvilce zpět na hotel. Koupili jsme si jen lístky na hromadnou a v ceně bylo vstupné do muzeí na Ostrov muzeí. V neděli ráno jsme po snídani vyrazili do muzeí. Chvíli nám trvalo, než jsme pochopili systém německé hromadné dopravy. Mají U-bahn a S-bahn a v tom jsme měli dost zmatek. Díky tomu jsem, ale narazila na památník dětem, které byli před válkou poslané do Británie. Četla jsem o něm, ale nemyslela jsem si, že ho uvidím, narazili jsme na něj náhodou (pomníkům holokaustu, jsem se úmyslně vyhýbala). Díky volným vstupenkám jsme nemuseli čekat ve fronfách a prošli jsme si v klidu Pergamonské, Nové (egyptské) a Staré (antické) muzeum, bez front a problémů. Hned ráno jsme šli do Pergamonského muzea. Na některé expozice jsem si vzpomněla, když jsem je uviděla. Při procházení Ištařinou branou jsem měla slzy v očích, protože se mi vybavila moje první návštěva. Nevím proč, ale Ištařina brána mě prostě uchvátila a byla jsem ráda, že je na lavičkách místo a já můžu koukat a snít. Ištařinou bránou jsme prošli k Trhové bráně z Milétu. Mezi další zajímavost bych uvedla Fasádu paláce v Mshattě nebo komnata z Aleppa. Jediné, co jsem nenašla byl Pergamonský oltář. To mě trochu mrzí, ale věřím, že se do Berlína ještě někdy podívám. Hned vedle Pergamonského muzea je Nové muzeum, kde jsou sbírky z Egypta. Sarkofágy a další artefakty z Egypta. Nejvíc mě zaujala busta Nefertiti a Tutanchamona. Poslední muzeum bylo Staré se sbírkami antiky. Staré muzeum je nejstarší na Ostrově muzeí. Při vstupu do muzea se před námi rozprostírá rotunda, připomínající římský Pantheon. V rotundě se nachází sochy antických bohů. Hned vedle Starého muzea stojí Berlínský dóm.  Nádherná budova. Na bližší prohlídku došli síly. Opravdu se nedalo všechno zvládnout za jeden den. K večeru jsme zajeli k Braniborské bráně a Říšskému sněmu. Při procházení jsem měla nějaké divné pocity. Vůbec jsem se tam necítila dobře. Než jsme obešli Říšský sněm už byla skoro tma. Na zpáteční cestě jsme chvíli bloudili na Hlavním nádraží. Chvíli jsem měla pocit, že jsem v nějaké jiné dimenzi. Už jsme začínali uvažovat, že půjdeme k hotelu pěšky. Naštěstí jsme našli správnou stanici. V pondělí před odjezdem jsme ještě zajeli k Oberbaumbrücke. Je to dvoupatrový zděný most přes řeku Sprévu. Dřív byl uzavřený, protože kolem procházela berlínská zeď. V dálce stojí sousoší Molecule Men, které znázorňuje spojení východního a západního Berlína. Trošku depresivní místo a hodně hektické. Odtud jsme se přesunuli na opačnou stranu k Vítěznému sloupu, který stojí uprostřed parku Tiergarten. Původně stál před budovou Říšského sněmu a sem dal sloup přemístit Hitler a vybudoval podobné ulice jako Champs-Elysées. Slou je tvořen z prstenců. Původně byly jen tři. První byl za vítězství Pruska nad Dánskem, kvůli tomuto vítězství byl sloup vystaven, ale mezitím Prusko zvítězilo ve válce proti Rakousku a Francii, tak byly tři prstence. Čtvrtý přidal Hitler po anšlusu Rakouska. Na vrcholu sloupu je socha Víktorie. Z vrcholu je krásný výhled na město. Kolem v parku jsou sochy Bismarka, Moltkeho a Roona. Víc se nám toho do programu už nevešlo. I tak si myslím, že jsme toho stihli víc než dost. Rija












































Žádné komentáře:

Okomentovat