středa 29. května 2024

Poprvé na kole

Minulý týden se nám konečně podařilo vytáhnout kola a projet se okolím. Je to ostuda, že až koncem května, ale letošní jaro jsme měli nějak moc nabité událostmi a já pořád nestíhám. Za cíl jsme si určili malou vesničku kousek od nás - Hrabětice, protože tam mají vynikající zmrzlinu:-). Přestože cestu moc dobře znám a jezdíme po ní docela často, pokaždé objevím něco zajímavého. Tentokrát to byly kvetoucí keře karagany, neboli čimišníku. Volně v přírodě jsem je ještě neviděla. Zmrzlina byla víc než osvěžující. Vedle je malé posezení a tentokrát můj zrak zaujal ptáček poletující kolem stromu a bylo na něm znát, že se mu nelíbíme. Po chvíli jsem pochopila proč, v dutině stromu měl hnízdo a krmil mladé. Když přiletěl blíž zjistila jsem, že je to špaček. Toto přírodní divadlo bylo okouzlující. Protože bylo příjemně, rozhodli jsme se vyjet nad obec. Je tam mezi stromy ukrytá Kalvárie. První zmínky pochází z 19. století, kdy byla vystavena na upomínku na řádící choleru, postupně chátrala a většího rozkvětu se jí dostalo až v roce 1929, kdy k ní začalo chodit procesí a v obci se konali poutě. Po válce opět chátrala a významné opravy se jí dostalo až v tomto století. Mezi zajímavosti patří uměle vytvořená jeskyně (grotta) se sochou Panny Marie. Mám pocit, že na klid a bezpečí místa dohlíží statné stromy lípy a kaštanů, které jako by toto kouzelné místo ukrývaly ve svými korunami. Letos mě zaujalo místo hned vedle Kalvárie. Vznikla tam malá naučná stezka pro děti z místní mateřské školy. Výborný nápad na procházku s dětmi. Jsou tam vybudovaná hnízdiště s popisky. Tady hnízdí ptáci, tady zase ještěrky, hadi, ježci a kolem budky pro ptáčky a krmítko pro veverku. Celou stezku jsme si prošli. Celá obec je moc hezky upravená. V obci je i krásný kostel se zajímavými sochami kolem. Příští cesta bude projížďka obcí. Stojí za to pokochat se místní výzdobou a některými předzahrádkami zvlášť. Nechtěli jsme se zdržovat, protože bylo už dost hodin a my měli ještě plány doma. Ujeli jsme krásných 25 km. Není potřeba se zničit, hned při první vyjížďce. Cestou zpět jsem si uvědomila, i když některá místa navštěvuji častěji, stále objevuji nové a nové věci, které mě zaujmou. Někdy příště vám vezmu na procházku malebnou vesničkou, která do nedávna byla skoro zapomenutá, jako ta naše. Rija






















3 komentáře:

  1. Udělali jste si prima cyklovýlet. Já jsem sice kolo už vytáhla, ale jsou to trasy jen asi 12,5 km. Zda se vypravím někam dál, uvidím.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkné kolování, zajímavé s tím hnízdem! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Já letos kolo ještě nevytáhla a loni snad jen jednou - manžel přestalo ježdění na kole bavit, tak raději vyrážíme pěšky.

    OdpovědětVymazat