neděle 2. října 2022

Hvězdná Zelená hora

Když jsme odjížděli na Vysočinu, tak jsem si plánovala vyrazit do Žďáru nad Sázavou a projít si Zelenou horu, zámek. Byla jsem domluvená s manželem, že mě ráno odveze a odpoledne si mě někde vyzvedne. Bohužel počasí mému přání nepřálo. Po obědě jel manžel nakonec se mnou. Mraky nevěstily nic dobrého, tak kdyby náhodou začalo pršet, tak se můžeme vrátit a já nezmoknu. Na Zelené hoře jsem byla jednou, asi před čtyřmi lety. Bohužel se vnitřní prostory opravovaly a nemohla jsem navštívit kostel uvnitř. Opravy sice pokračují, ale kostel byl přístupný. Měli jsme štěstí na žasnou paní průvodkyni. Na jejím výkladu bylo vidět, že dějiny vzniku kostela i jeho stavby studuje a zajímá se i o dílo významného stavitele Jana Blažeje Santiniho Aichla. Tak poutavý výklad s nádechem mystična, jsem už dlouho neslyšela. Musím říct, že mě povídání tak okouzlilo, že toužím přečíst si o životě a díle Santiniho mnohem víc. Výklad proložila spoustou zajímavých fotografií. Mě nejvíc zaujal obrázek, kde jsou vidět kolem kostela hroby. Z důvodu zachování této unikátní památky, musely být hroby přesunuty na přilehlý hřbitov.  Počasí nám přálo, tak jsme sešli k zámku a v zámecké kavárně si dali výbornou kávu a ještě lepší zákusek. Zpět do Zubří jsme dojeli tak akorát, spustil se déšť. Jediné hvězdy, které manžel na astronomickém srazu spatřil, byly pouze ty Santiniho. Rija
























6 komentářů:

  1. Nebyla jsem tam, takže jsem se ráda na Tvoje fotky podívala.
    Když se průvodkyně povede, tak to je vždycky fajn!
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Moc povedené fotky, ale taky snad nejhezčí kostel u nás, naprosto zasloužené umístění na seznamu Unesco. Opět se tam ráda někdy podívám.

    OdpovědětVymazat
  3. Rijo, díky za reportáž z pro mě neznámého místa, nikdy jsem tam nebyla. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  4. Zelenou horu mám na seznamu "chci vidět", ale ještě na to nedošlo, takže jsem ráda koukla aspoň na tvé fotky.

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherné fotografie z krásného místa. Když jsme byli v Telči, tak jsme se tam také chystali, ale to bychom tam museli být déle. Za čtyři dny se toho tolik stihnout nedalo. Tak snad se tam někdy podíváme protože je to opravdu překrásné místo, které bych také ráda navštívila. Děkuji za perfektní podívanou a přeji Ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za fotky a reportáž, protože to je krásný tip na výlet. Letos již tedy ne, ale zapíšu si na příští rok. Je to nádherné místo. Musíme příští rok více s mužem cestovat :-).

    OdpovědětVymazat